Polska wzbogaci się o kolejne ścieżki rowerowe
Liczba rowerowych szlaków turystycznych przekracza w Polsce 10 tys. km. Kolejne miesiące i lata przyniosą znaczny wzrost tej liczby – przewiduje się, że przybędzie co najmniej 5 tys. km nowych ścieżek. Co ciekawe, w wielu regionach kraju planowane są nowe inwestycje, które obejmują nie tylko budowę nowych tras rowerowych, ale także np. specjalnych parkingów typu Bike&Ride oraz Park&Ride.
Obecnie Polska nie oferuje infrastruktury rowerowej na poziomie zbliżonym do zachodnich krajów Unii Europejskiej. Sytuacja będzie się jednak powoli zmieniać, a nad Wisłą zrealizowanych zostanie wiele nowych projektów.
Najnowsze plany Ministerstwa Rozwoju zakładają wybudowanie w ciągu najbliższych kilku lat w sumie aż 5 tys. km nowych ścieżek rowerowych. Jak zapowiedział kilka dni temu wicepremier Mateusz Morawiecki, powstać mogą np. bezkolizyjne ścieżki szlakiem Zamków Piastowskich, szlakiem Pierwszej Kompanii Kadrowej oraz wzdłuż rzeki Wisły.
Jedną z najnowszych inwestycji jest też projekt stworzenia czystego i nowoczesnego transportu publicznego, który będzie współfinansowany ze środków unijnych i dotyczyć ma m.in. transportu tramwajowego i rowerowego. W programie udział biorą Gorzów Wielkopolski, Katowice, Poznań, Siechnice i Wrocław. Władze tych miast podpisały w ostatnich dniach umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W jej ramach powstaną nowe ścieżki rowerowe oraz parkingi typu Bike&Ride („zostaw rower i jedź”).
Podobne plany ma wiele innych samorządów. Przykładowo, powiat opolski wzbogaci się o 40 km nowych ścieżek pieszo-rowerowych, 6 parkingów Bike&Ride oraz 4 parkingi Park&Ride („zostaw samochód i jedź”). W ostatnich tygodniach rozbudowę infrastruktury zapowiedziały także m.in. Bełchatów, Ruda Śląska i Tczew, a praktycznie co kilka dni pojawiają się informacje o analogicznych planach kolejnych samorządów.